CombiQ Nyheter

PRESSMEDDELANDE – CombiQ AB förvärvar Magnea AB

26 juni 2017

CombiQ AB har den 31 maj 2017 förvärvat samtliga aktier i Magnea AB. Förvärvet kommer att komplettera CombiQ inom affärsområde ”IoT för hälsovård och äldrevård”. Tillträde sker omgående.

Magnea är ett svenskt företag som utvecklar avancerad rörelsedetektion inom sjukvård och äldreomsorg. Genom att mäta specifika rörelser motiverar Magnea patienter och brukare till att vara fysiskt aktiva, samt erbjuder personal ett objektivt verktyg att mäta aktiviteten, något som idag saknas.

Magnea har sitt ursprung i Clinical Innovation Fellowship, ett partnerskap mellan Karolinska Institutet, KTH och Stockholms Läns Landsting för att främja vård- och medicinteknisk utveckling. En oberoende analys utförd av konsultbyrån Parexel visar att Magneas system är dominant; det både minskar risken för falltrauma, blodproppar och trycksår, samt att de enskilda klinikerna som använder systemet faktiskt sparar pengar i sin budget.

I samband med förvärvet kommer en av Magneas grundare Henrik Gradin att ansluta sig till CombiQ.  ”Jag är mycket glad över den här möjligheten. Genom CombiQ’s styrka på utveckling och väl etablerade distributionskanaler har vi en stor möjlighet nå ut till en bred marknad”, säger Henrik Gradin.

”Magnea passar väl in i vårt befintliga produktsortiment och deras bakomliggande teknik gällande maskininlärning kommer även kunna komplettera våra produkter för industrin. Det här är ett strategiskt förvärv för att bli ledande inom kompletta IoT och IIoT system”, säger Daniel Ström, VD CombiQ AB. ”Förvärvet av Magnea stärker vårt erbjudande för att bli förstahandsvalet inom sjuk- och äldrevård.”

Jönköping den 26 juni 2017

CombiQ AB

Daniel Ström, VD

För ytterligare information vänligen kontakta:

Daniel Ström, VD CombiQ AB, tel. +46 (0)734 17 50 16

www.combiq.com                     www.magnea.com

_____________________________________________________________

CombiQ utvecklar och producerar IoT och IIoT system med trådlösa sensorer för att övervaka produktion, diagnosticera maskinpark och fleet service management samt applikationer för hälsovård och äldrevård. Företaget har sitt kontor på Science Park i Jönköping och har för närvarande tio medarbetare och räknar med kraftig tillväxt de närmaste åren.